De Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) is ingevoerd om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Schijnzelfstandigheid doet zich voor wanneer een zzp’er feitelijk werkt als werknemer, maar wordt ingehuurd als zelfstandige. Sinds 1 januari 2025 handhaaft de Belastingdienst deze wet strenger.
De uitzendbranche staat onder druk door economische tegenslagen, arbeidsmarktkrapte en veranderende verwachtingen van flexkrachten. Waar uitzenders voorheen focusten op zo veel mogelijk bemiddelingen tegen lage kosten, dwingt de huidige markt hen tot specialisatie en scholing. Dit artikel beschrijft de uitdagingen en verschuivingen in de flexmarkt.
De handhaving van de Wet DBA, die per 1 januari 2025 opnieuw wordt ingevoerd, veroorzaakt onrust op de arbeidsmarkt. Vooral in sectoren zoals zorg en beveiliging vrezen zzp’ers en hun opdrachtgevers de gevolgen van de controle op schijnzelfstandigheid.
De gig-economie, waarin flexibel werk en tijdelijke opdrachten centraal staan, heeft een aanzienlijke impact op de arbeidsmarkt. Het is een fenomeen dat steeds meer aandacht krijgt, en de verantwoordelijkheid die hiermee gepaard gaat, wordt cruciaal. In het artikel op manpowergroup.nl wordt de verantwoordelijkheid van de gig-economie belicht en de implicaties voor zowel werkgevers als werknemers worden besproken.
De toekomst van de arbeidsmarkt ligt in handen van Generatie Y (millennials) en Generatie Z, en het is essentieel om deze talentvolle groepen aan te trekken en te behouden. Uit onderzoek blijkt dat in 2025 75% van de beroepsbevolking uit millennials zal bestaan, gevolgd door Generatie Z met 27%. Dit gegeven baart veel HR-professionals zorgen, aangezien 49% van hen bezorgd is over het aantrekken en behouden van deze generaties.
De huidige personeelsschaarste heeft historische proporties bereikt, ondanks een groeiende beroepsbevolking en een afkoelende economie. Vacatures overtreffen werkloosheidsaantallen, waardoor werkgevers gedwongen worden flexibel te zijn. In deze arbeidsmarkt met structurele krapte hebben werknemers meer onderhandelingsmacht. Dit vertaalt zich naar eisen voor salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden.