Site logo

Wie wil er nog een uitzendbaan? Flexbranche zoekt nieuwe strategieën

De uitzendbranche staat onder druk door economische tegenslagen, arbeidsmarktkrapte en veranderende verwachtingen van flexkrachten. Waar uitzenders voorheen focusten op zo veel mogelijk bemiddelingen tegen lage kosten, dwingt de huidige markt hen tot specialisatie en scholing. Dit artikel beschrijft de uitdagingen en verschuivingen in de flexmarkt.

Flexbranche onder druk

De flexmarkt stevent in 2024 af op een krimp van 3% tot 5% in uitzenduren. De combinatie van een afkoelende economie en krapte op de arbeidsmarkt maakt het voor uitzenders moeilijker om geschikte kandidaten te vinden. Daarnaast kiezen flexkrachten steeds vaker voor zekerheid in de vorm van vaste contracten of het zzp-schap, wat uitzenders dwingt om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit.

Verschillen tussen uitzenden en detacheren

Het verschil tussen uitzenden en detacheren vervaagt. Detachering, waarbij arbeidskrachten voor langere tijd worden geplaatst, sluit beter aan bij de huidige dynamiek. Uitzenders bieden daarnaast steeds vaker loopbaanbegeleiding en omscholing aan, waardoor ze zich ontwikkelen tot all-round dienstverleners. Dit helpt hen om schaarse arbeidskrachten te vinden en te behouden.

Nieuwe strategieën voor flexbedrijven

Om relevant te blijven in een veranderende markt, richten flexbedrijven zich op bredere diensten, zoals werving, selectie en zzp-bemiddeling. Daarnaast zijn ze creatiever in hun aanpak door minder voor de hand liggende doelgroepen aan te trekken, zoals 55-plussers en statushouders. Ook de transitie naar een duurzame economie biedt kansen voor nieuwe arbeidskrachten.

Bron:
Van der Leij, L. (2024). *Wie wil er nog een uitzendbaan?* Het Financieele Dagblad

Meer wetenswaardigheden

Meer weten?
Stuur ons een mailtje!

Deel deze informatie

Sign in

Sign Up

Forgot Password